ОСББ може бути створене, в тому числі, для реконструкції будинку і подальшого його належного утримання

ОСББ є непідприємницьким товариством, яке відповідно до ч. 2 ст. 3 Господарського кодексу України здійснює господарську діяльність без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність), тобто є суб’єктом некомерційної господарської діяльності, спори за участю якого мають розглядатися в порядку господарського судочинства 

16 жовтня 2018 р. Велика Палата Верховного Суду розглянула у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСББ «Реставратор 21» на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 19 грудня 2017 р. та рішення Господарського суду Одеської області від 18 лютого 2016 р. у справі № 916/4625/15 (провадження № 12-149гс18) за позовом Одеської міської ради до ОСББ «Реставратор 21», Одеського міського управління юстиції в особі відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, легалізації громадських формувань Одеського міського управління юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Виконавчий комітет Одеської міської ради, Приморська районна адміністрація, Департамент міського господарства Одеської міської ради, Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Порто-Франківський», про визнання недійсними рішення загальних зборів, статуту та скасування державної реєстрації юридичної особи.

Позовні вимоги було обґрунтовано тим, що:

  • перший відповідач є недієздатною та неправомочною юридичною особо;
  • багатоквартирний будинок знаходиться в непридатному для проживанні стані, а тому на власників житлових та нежитлових приміщень не розповсюджується дія Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»;
  • позивача, як власника нежитлових приміщень першого поверху будинку, загальною площею 13 кв.м, не було належним чином повідомлено про час та місце проведення установчих зборів щодо створення ОСББ «Реставратор 21»;
  • відповідач не виконує функції щодо забезпечення належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення майна багатоквартирного будинку.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ : «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ АУДИТ БУДІВЛІ»

Господарський суд Одеської області рішенням від 18 лютого 2016 р., залишеним без змін постановою апеляційного господарського суду, позов Одеської міської ради задовольнив та зробив висновок, що цей спір підвідомчий господарському суду, оскільки відсутні ознаки публічно – правового спору між сторонами.

ОСББ «Реставратор 21» звернулося з касаційною скаргою  та наполягало, що спір у справі не підлягає вирішенню в господарських судах України, оскільки ОСББ  не є суб’єктом корпоративних відносин.

У своїй постанові Велика Палата зазначила, що відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, об’єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов’язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Відповідно до абз. 8 ч.  8 ст. 10 згаданого Закону до виключної компетенції загальних зборів членів об’єднання відноситься прийняття рішення про реконструкцію та ремонт будинку або про зведення господарських споруд.

Отже, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку могло бути створене, в тому числі, для здійснення діяльності щодо реконструкції будинку і подальшого його належного утримання. Тому не можна погодитися з посиланням судів попередніх інстанцій як на підставу задоволення позову на те, що будинок не використовується власниками за цільовим призначенням, в будинку фактично не існує квартир, відсутнє постачання комунальних послуг та на аварійний стан будинку, а такі обставини, зокрема, не є, відповідно до названого Закону, підставами для визнання недійсним рішення установчих зборів про створення ОСББ.

Велика Палата Верховного Суду не погодилася і з висновком судів попередніх інстанцій про те, що позов підлягає задоволенню через неможливість розмістити у законсервованому аварійному будинку будь-який офіс або облаштувати робоче місце для уповноваженої особи ОСББ з метою здійснення відповідної діяльності. Закон не містить вимоги про те, щоб місцезнаходження об’єднання співвласників багатоквартирного будинку збігалося з адресою такого будинку. Відповідно до ч. 1 ст. 1 Господарського процесуального кодексу України в редакції, що діяла на час звернення позивача з позовною заявою, суб’єкти, вказані у цій частині, мають право звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України у чинній редакції суб’єкти, вказані у цій частині, мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів. Водночас ані рішення загальних зборів, ані статут, ані існування юридичної особи ОСББ «Реставратор 21» не порушує прав або правомірних інтересів позивача. Посилання позивача на те, що він як власник нежилих приміщень першого поверху будинку на порушення вимог закону не був належним чином повідомлений про час та місце проведення установчих зборів щодо створення ОСББ, може використовуватися для обґрунтування порушення права позивача на участь у створенні юридичної особи ОСББ, а не наявності правомірного інтересу у припиненні існування цієї юридичної особи.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ : «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ АУДИТ БУДІВЛІ»

Доводи ОСББ «Реставратор 21» у частині підвідомчості спору зводилися до того, що позивач не є учасником ОСББ «Реставратор 21», що ОСББ не є суб’єктом корпоративних відносин, а тому спір не можна вважати таким, що виник з корпоративних відносин.

Велика Палата Верховного Суду відхилила ці доводи, бо предметна юрисдикція господарських судів не обмежується справами у спорах, що виникають з корпоративних відносин; відповідно до ст. 1 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» ОСББ – юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна, тобто ОСББ є непідприємницьким товариством, яке відповідно до ч. 2 ст. 3 ГПК України здійснює господарську діяльність без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність), тобто є суб’єктом некомерційної господарської діяльності.

Тому Велика Палата Верховного Суду вирішила, що суди розглянули спір із додержанням правил предметної та суб’єктної юрисдикції.

Рішення в ЄДРСР

Джерело: LexInform

Технічний та авторський нагляд за проектами енергомодернізації багатоповерхівок

За умовами Програми «Енергодім», ОСББ на етапі реалізації проекту повинно забезпечити належне здійснення технічного та авторського нагляду за здійсненням енергомодернізаційних робіт. Таку вимогу також передбачає стаття 11 Закону України «Про архітектурну діяльність».

Що таке технічний та авторський нагляд?

Технічний нагляд — це контроль за виконанням робіт та використанням матеріальних ресурсів відповідно до встановлених вимог, здійснюється протягом усього періоду будівництва.

Технічний нагляд також контролює дотримання проектних рішень, вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, проводить нагляд за якістю та обсягами робіт, виконаних за договором підряду.

Авторський нагляд — це контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту, здійснюється протягом усього періоду будівництва.

Хто здійснює технічний та авторський нагляд: обов’язки та відповідальність

Діяльність технічного та авторського нагляду регламентує постанова Кабінету Міністрів від 11.07.2007 №903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об'єкта архітектури».

Технічний нагляд можуть здійснювати особи, які отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат за рішенням архітектурно-будівельної атестаційної комісії.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

До обов’язків виконавця технічного нагляду відноситься, зокрема:

  1. проведення перевірки:
  2. наявності документів, які підтверджують якісні характеристики конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання, що використовуються під час будівництва об'єкта, технічного паспорта, сертифіката, документів, що відображають результати лабораторних випробувань тощо;
  3. відповідності виконаних будівельно-монтажних робіт, конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання проектним рішенням, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічних умов та інших нормативних документів;
  4. відповідності обсягів та якості виконаних будівельно-монтажних робіт проектно-кошторисній документації;
  5. виконання підрядником вказівок і приписів, виданих за результатами технічного нагляду, державного архітектурно-будівельного контролю та державного нагляду;
  6. ведення обліку обсягів прийнятих і оплачених будівельно-монтажних робіт, а також будівельно-монтажних робіт, виконаних з недоліками;
  7. проведення разом з підрядником огляду та оцінки результатів виконаних робіт, у тому числі прихованих, і конструктивних елементів;
  8. повідомлення підряднику про невідповідність виробів, матеріалів та обладнання вимогам нормативних документів тощо.

Авторський нагляд здійснюється архітектором — автором проекту об'єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими особами відповідно до законодавства та договору із замовником.

Для забезпечення контролю, виконавці авторського нагляду ведуть журнал авторського нагляду у двох екземплярах (один залишається у Замовника, інший у виконавця (-ів) авторського нагляду), в який вносять описову інформацію про:

  1. відступи від проектних рішень при будівництві
  2. заборони використання матеріалів, обладнання, виробів, які не відповідають проектним рішенням, державним будівельним нормам та нормативним документам
  3. відмітки про усунення зафіксованих відхилень.

Важливі умови для здійснення технічного та авторського нагляду:

  1. для здійснення технічного і авторського нагляду, підрядник зобов'язаний на вимогу замовника чи осіб, які відповідно до договорів здійснюють авторський та технічний нагляд, надавати необхідну інформацію та документи;
  2. авторський нагляд необхідно проводити за попередньо погодженим планом-графіком.

Вартість послуг з технічного та авторського нагляду

Розрахунок вартості здійснення технічного нагляду визначається за кошторисним розрахунком (ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 Правила визначення вартості проектних робіт та експертизи проектів будівництва). Зазвичай, вартість технічного нагляду по відношенню до вартості будівельних робіт складає до 1,5%.

Вартість здійснення авторського нагляду визначається за кошторисом, складеним за формою “З-П” (ДСТУ Б Д.1.1-7), на підставі:

  • узгодженого із замовником (ОСББ) плану-графіка з визначеним списком спеціалістів і зазначеним часом їхнього перебування на будівництв; а також узгодженого із замовником (ОСББ) показника вартості одного людино-дня для виконання відповідних проектних робіт;

АБО

  • за виробничою потребою, тобто, за викликом замовника (по факту здійснення).

Вартість авторського нагляду по відношенню до вартості будівельних робіт складає від 0,1 до 0,4%.

Додатково, за необхідності, до кошторису в обгрунтованому розмірі включаються витрати на відрядження спеціаліста з авторського та технічного нагляду.

Як оформляти результати роботи виконавця технічного та авторського нагляду?

Результатом роботи особи, що здійснює технічний нагляд, є якісна реалізація будівельних робіт шляхом контролю будівельної організації (підрядника), контролю обсягів робіт та матеріалів, що підтверджується підписом в актах виконаних робіт та означає відсутність зауважень.

Тобто, виконавець технічного нагляду є помічником ОСББ, який слідкує за дотриманням всіх норм підрядником.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

Результатом роботи авторського нагляду є заповнений журнал авторського нагляду, в якому описані всі зауваження, які виникли під час нагляду будівництва та є інформація про здійснені дії задля усунення цих відхилень.

Як оформити договір про співпрацю з виконавцями технічного та авторського нагляду?

Програма «Енергодім» передбачає, що співвласники будинку, які отримують підтримку від Фонду, самостійно обирають підрядників для виконання робіт/надання послуг, зокрема — виконавців технічного та авторського нагляду.

Технічний нагляд може виконувати будь-який атестований інженер технічного нагляду, в той же час, розробник проектної документації в договорі може підтвердити намір виконати авторський нагляд та конкретно визначити майбутнього виконавця (склад групи) авторського нагляду за впровадженням проекту.

Якщо розробник проектної документації не погоджується виконати авторський нагляд за будівництвом, то ОСББ може укласти договір авторського нагляду з іншими особами. Адже, відповідно до умов договору на проектування, майнові авторські права на проектну документацію, у ситуації описаній вище, переходять до Замовника (ОСББ).

Тому, виконання авторського нагляду необхідно узгодити з проектувальником заздалегідь, ще на етапі укладання договору на проектування.

Повний перелік всіх атестованих осіб, які можуть здійснювати послуги технічного та авторського нагляду можна знайти на сайті Мінрегіону.

Які документи треба надати для відшкодування вартості технічного та авторського нагляду за умовами Програми “Енергодім”?

Вартість технічного нагляду відшкодовується за умовами Програми «Енергодім», для цього необхідно до Заявки на верифікацію разом з іншими документами додати:

  1. копії договору на проведення технічного нагляду
  2. копії акта приймання-передачі наданих послуг, платіжних доручень, чеків, квитанцій та інших документів, що підтверджують оплату послуг з проведення технічного нагляду та інших документів, на підставі яких здійснювалась оплата послуг.

За здійснення авторського нагляду Програма також передбачає компенсацію, щоб її отримати, ОСББ повинно подати разом із Заявкою на верифікацію:

  1. копії договору на проведення авторського нагляду
  2. копії акта приймання-передачі наданих послуг та платіжні документи.

«Коли ОСББ побачать готові проєкти Фонду енергоефективності, за які виплачено гроші,– за грантами стоятиме черга»,– експерт

Нещодавно у традиційному для нас форматі стрім-інтерв’ю Управбуд поспілкувався з Михайлом Павличенком – координатором регіональної мережі проєкту «Енергоефективність в житловому секторі в Україні» (IFC, World Bank Group), автором досліджень ринку, тренінгів, наукових публікацій. На цьому тижні ми публікуємо матеріали, створені на основі цього інтерв’ю. Перед вами – другий матеріал цієї серії, присвячений темам успішного завершення першого проєкту, профінансованого Фондом енергоефективності, синергію програми Фонду та місцевих програм, ефекту від встановлення індивідуального теплового пункту та іншим питанням.

Про ефект від встановлення індивідуального теплового пункту

Існують варіанти, коли комплексне утеплення будинку взагалі не потрібне. Наприклад – у вас якісно побудований будинок із товстими стінами, відносно небагато тепла споживає і ніхто із мешканців не скаржиться, що в ньому холодно і некомфортно. Тоді є сенс поставити лише індивідуальний тепловий пункт (ІТП), і цього буде цілком досить.

Наприклад у Луцьку один із будинків зекономив понад 50% лише встановивши ІТП. Але треба чітко розуміти – це виняток, що лише підтверджує загальне правило щодо потреби комплексної термомодернізації. Адже чим примітний той будинок і чим він відрізняється від пересічного багатоквартирного будинку в Україні? По-перше, він має товсті цегляні стіни. По-друге, він стоїть близько до котельні та отримує багато тепла. По-третє, від вітру він захищений сусідніми будинками, і так далі. Тому його співвласники отримали таку велику економію. Але загалом ІТП дає зазвичай близько 20% економії, що вже доволі багато.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

Про те, чому за грантами Фонду енергоефективності досі немає черги

ОСББ станом на зараз іще не вистроїлися в чергу за грантами Фонду енергоефективності. Але це не свідчить про вади самої програми. Адже точно така ж сама історія була свого часу із “теплими кредитами”. Я пам’ятаю, перший рік існування кредитів – було десь 30 проєктів. І при цьому хтось уже подався, а інші чекали, доки йому виплатять гроші. Тоді подалося іще 8 проєктів, а далі іще трохи – і тільки так вийшли на 30 проєктів. На другий рік було чи то 50, чи то 80 проєктів. А далі – все пішло по експоненті. І в минулому році за 3 місяці вибрали більше коштів через “теплі кредити”, ніж за перші 3 роки існування програми.

Я певен, що з Фондом енергоефективності буде подібна історія. Коли ОСББ побачать готові проєкти Фонду енергоефективності, за які виплачено гроші, – за грантами стоятиме черга.

Про особливості першого успішного проєкту термомодернізації, що вже отримав компенсацію від Фонду

Перший успішний проєкт, за який вже надійшли кошти від Фонду енергоефективності – це термомодернізація будинку ОСББ “Липи-2” в Новояворівську. Перед тим, як офіційно запустили процедуру Фонду, ми робили пілотні проєкти майже за його процедурами. Але вони іще були недопрацьовані.

Цей будинок має зекономити 46% тепла. Це – досить низька економія, але цьому є пояснення. Співвласники зекономили на проведенні деяких заходів, тому економія нижча. Вони залишили сушарки для білизни в такому стані, щоб там гуляв протяг і сушилася білизна, в місцях загального доступу. Утеплити їх неможливо. Але варто було би утеплити стіну будинку за тією сушаркою. Однак з міркувань економії співвласники вирішили її не утеплювати.

Знову ж таки – балкони із самовільним склінням. І проєктанти не могли включити їх утеплення в проєкт, а скління було самовільне, тобто не за нормами і з порушеннями. Були іще окремі моменти, коли співвласники переслідували мету максимальної економії. Але якби не економили – отримали би збереження ресурсів не 46%, а понад 50%. Утім, це також джерело для того, щоб інші ОСББ робили висновки – чи варто проводити термомодернізацію по-максимуму, чи варто на чомусь економити.

Про синергію програми Фонду енергоефективності та місцевих програм підтримки ОСББ

Місцеві програми підтримки термомодернізації багатоквартирних будинків ми рекомендуємо робити цільовими, орієнтованими на Фонд енергоефективності. Є універсальні програми, які можуть працювати і з Фондом, і з «теплими кредитами». Є програми, які працюють самостійно – наприклад київська, «70 на 30». Однак треба розуміти, що найбільший ефект досягається, якщо програми різних рівнів поєднуються між собою – при чому ефект не лише для людей, але й для міста.

Якщо ми йдемо по програмі Фонду й отримуємо 50—70% компенсації, то це – фактично – ті гроші, які залучаються у місто з державного бюджету. Чому? Тому що виконавці, напевне, будуть з цього міста, з цієї області – а це податки, це економія ресурсів. Тому це – іще один спосіб внести пожвавлення в економіку певного регіону: чим більше енергоефективних заходів – тим більше задіяно робочих ресурсів, більше доданої вартості вироблено.

В програмі Фонду енергоефективності є таке поняття, як «мінімальний внесок». По пакету «А» він складає 40%, а по пакету «Б», при комплексній термомодернізації – 20%. Це те, що має внести ОСББ. Де воно візьме кошти – це його справа: воно може їх зібрати, позичити, знайти донора, взяти кредит. При умовній вартості проекту 10 мільйонів гривень 2 мільйони з них має внести ОСББ, не менше. Це означає, що допомога з усіх джерел не може перевищувати 80%. Таким чином, якщо Фонд платить 70%, як зараз, і є іще 20% від ОСББ, виходить, що іще 10% ОСББ може залучити від місцевої програми, з місцевого бюджету.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

Але не це є головно проблемою ОСББ. Бо десь за 3 чи 4 роки економія починає перевищувати витрати по кредиту. І це не є проблемою ОСББ – протягом подальших років економію вони витрачають на обслуговування кредиту, можуть навіть скоротити строк виплати кредиту за рахунок економії. Але проблемою є час, коли економії ще не досягнуто, а компенсація не надійшла. І тоді ОСББ мусить здійснювати максимальні платежі. І от в багатьох містах приймають програми компенсації відсотків по кредиту. І для ОСББ – це найкращий варіант. Хоча мусимо констатувати – це справа кожного міста. І змушувати міста до цього ніхто не буде.

Але одразу скажу, що у Фонді енергоефективності розроблені типові програми підтримки, шаблони, і кожен муніципалітет може поцікавитися такими типовими програмами й спільними з Фондом зусиллями їх доопрацювати.

Про те, які енергоефективні заходи окуповуються найшвидше

Спеціалісти Фонду енергоефективності недарма включили в кожен із пакетів – «А» та «Б» певний обов’язковий набір заходів. Це якраз ті заходи, які окуповуються найшвидше, як показує досвід. Для пакету «А» це модернізація системи опалення. Для пакету «Б» це утеплення багатоквартирного будинку + та ж таки модернізація системи опалення.

Звісно, найкоротший термін окупності у заміни освітлення на енергоефективне. Але ж ми розуміємо, що це – невеликі кошти. А от завдяки всім рекомендованим заходам можна досягти дуже значної економії при відносно невеликому терміні окупності.

Скажімо, пані Стефанія Климко зі Львова, зараз вона управителька, але починала зі свого ОСББ, і вона одна з лідерок руху ОСББ в Україні. Так от, вона вважає, що починати обов’язково потрібно з освітлення – оскільки це показує людям негайний ефект, якого можна досягти спільними зусиллями. Якщо сусіди не піддаються – покажіть їм ефект. Або можете показати його на сусідньому будинку, де вже відбулася комплексна термомодернізація. Реальні приклади надихають найбільше.

Джерело: Управбуд

Фонд енергоефективності та Кредобанк оголосили про початок фінансового партнерства в рамках Програми «Енергодім»

Кредобанк став другим банком-партнером Фонду енергоефективності у реалізації масштабних проектів з комплексної модернізації житла українців.

24 червня відповідну угоду підписали Юлія Головатюк-Унгуряну, директорка ДУ «Фонд енергоефективності» та Єжи Яцек Шугаєв, голова правління АТ «Кредобанк». Церемонія відбулася в онлайн-форматі за участі міжнародних партнерів Фонду енергоефективності.

«Створювати партнерські відносини державних установ та відповідальних банківських структур є хорошою практикою. Вже друга угода з банком-партнером підписана, тепер учасники Програми «Енергодім» Фонду енергоефективності зможуть обирати з яким банком співпрацювати та де отримувати гранти чи подавати заявки» – заявляє Василь Лозинський, заступник Міністра Міністерства розвитку громад та територій.

Банк-партнер Фонду енергоефективності виконує функцію «єдиного вікна» для спілкування з бенефіціарами, що беруть участь в програмі підтримки енергоефективності багатоквартирних будинків «Енергодім».

«Енергоефективність є одним з найважливіших напрямів співпраці між Європейським Союзом та Україною. Ми направили понад 100 мільйонів євро на гранти та технічну допомогу Фонду через Програму підтримки енергоефективності в Україні (EE4U). Це одна з найбільших існуючих програм у країні та одна з найбільших програм ЄС у галузі енергоефективності у всьому світі», — зауважує Штефан Шленінг, керівник відділу співробітництва Представництва ЄС в Україні.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

За словами пана Шленінга, енергоефективність і, зокрема, Фонд відіграватимуть важливу роль у стабілізації економіки України після нинішньої кризи, оскільки Фонд створює нові робочі місця та розвиває новий ринок в Україні.

«Кредобанк є банком з іноземним капіталом, материнський банк якого вже має досвід впровадження подібної програми співпраці у Польщі, і ця ініціатива мала позитивні результати для всіх зацікавлених сторін. А ще – цей банк одним із перших комерційних банків, почав працювати з ОСББ, адже вбачає значний потенціал у цьому сегменті ринку. Тому, зараз Фонд енергоефективності впевнено залучає до співпраці саме Кредобанк. Ми переконані, що розвиток партнерських відносин між установами сприятиме якісній реалізації Програми «Енергодім» — коментує Юлія Головатюк-Унгуряну, директорка Фонду енергоефективності.

В Україні близько 200 тисяч багатоповерхових будинків, більше 33 тисяч будинків мають ОСББ та є потенційними бенефіціарами Фонду енергоефективності, який є ключовим інструментом масштабної енергомодернізації житлового сектору.

«Кредобанк має за честь стати партнером Фонду енергоефективності першим з недержавних українських банків. Ми бачимо великі можливості у роботі з об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та з 2016 року пропонуємо їм власні кредитні програми та особливі умови обслуговування, а стратегічний акціонер банку PKO Bank Polski пропонує спеціалізовані продукти для будинкових спільнот у Польщі з 2004 року. Співпраця з Фондом енергоефективності дасть нам змогу розширити пропозицію для ОСББ та зробити цей напрямок важливою частиною діяльності банку», — говорить Єжи Яцек Шугаєв, голова правління АТ «Кредобанк».

Партнерську угоду підписали Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та КредоБанк. IFC консультуватиме банк щодо фінансових продуктів, що пропонуватимуться учасникам програми «Енергодім» для часткової компенсації їхніх витрат на період між фактичним виконанням робіт з енергомодернізації будинків та отриманням відповідного гранту від Фонду.

За словами Джейсона Пеллмара, Регіонального менеджера IFC, партнерство з Кредобанком є ключовим фактором для того, аби Програма Фонду енергоефективності стала привабливішою для українців та більш орієнтованою на ринок.

Фонд енергоефективності обирає банки для партнерства, оцінюючи рівень прозорості діяльності установи та показники економічної ефективності. Важливим фактором вибору банку для співпраці є відповідальність ведення комунікації та свобода вибору кінцевим бенефіціаром банку-партнера.

Роберт Кюнне, програмний директор, GIZ: «Уряд Німеччини надає фінансову і технічну допомогу Фонду енергоефективності та вітає підписання угоди з першим приватним банком з іноземним капіталом. Це свідчення того, що прозорі принципи роботи і корпоративне управління, які ми поклали в основу роботи Фонду, діють і є запорукою співпраці з міжнародними банками».

Варто наголосити, що комплексний підхід до підвищення енергоефективності у житловому секторі допоможе Україні отримати переваги від більш раціонального споживання енергії і, тим самим, підтримає зусилля уряду у пом’якшенні наслідків зміни клімату.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ: «УЧАСТЬ У ДЕРЖАВНІЙ ПРОГРАМІ З ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ «ЕНЕРГОДІМ»

Для довідки:

АТ «Кредобанк», заснований у Львові у 1990 році, віднесений Національним банком України до системно важливих банків та входить до фінансової групи PKO Bank Polski – найбільшої фінансової інституції Польщі та однієї з найбільших фінансових груп Центрально-Східної Європи.

Домінуючий підрозділ групи – найбільший банк Польщі PKO Bank Polski зі 100-літньою історією, найстійкіший з 48 банків Європи за результатами стрес-тестів Європейської адміністрації банківського нагляду (листопад 2018 р.).

Кредобанк пропонує повний спектр послуг для роздрібних клієнтів, підприємств малого, середнього та великого бізнесу України. Банк активно кредитує роздрібних клієнтів та малий і середній бізнес, пропонуючи низку спеціальних програм із мінімальними відсотками.

Програма підтримки енергоефективності для України (EE4U) сприяє підвищенню енергоефективності житлового сектору в Україні та скороченню викидів парникових газів. У зв’язку з цим, Європейський Союз підтримує діяльність Фонду енергоефективності у наданні грантів на термомодернізацію багатоквартирних будинків на всій території України. Протягом двох фаз цієї програми, ЄС надає загалом 80 млн євро на гранти для ОСББ і понад 22 млн євро технічної допомоги (які переважно використовуються Міжнародною фінансовою корпорацією (МФК) та ПРООН).

Джерело: Фонд енергоефективності

Міська рада Житомира буде відшкодовувати відсотки за кредитами, залученими ОСББ на здійснення енергомодернізації будинку

17 червня виконавчий комітет Житомирської міської ради затвердив Порядок здійснення відшкодування з місцевого бюджету відсотків за кредитами, залученими ОСББ, які беруть участь у Програмі підтримки енергомодернізації багатоквартирних будинків «Енергодім».

Місцева програма підтримки ОСББ у Житомирі розроблена для підтримки та стимулювання діяльності об’єднань співвласників, які впроваджують енергоефективні заходи у своїх будинках за умовами Програми та покращують умови свого проживання, зменшують використання енергії, покращують зовнішній вигляд житлових будівель.

«Енергомодернізація житлового сектору — один із пріоритетів діяльності міської ради. Адже в результаті реалізації проєктів з енергоефективності співвласники таких будівель можуть не лише заощадити кошти на комунальних послугах, а й підвищити рівень комфорту свого життя»,— коментує директор департаменту економічного розвитку міської ради Микола Костриця».

Щоб отримати відшкодування відсотків за кредитами, ОСББ-учасникам програми «Енергодім» необхідно звернутися до управління муніципального розвитку Житомирської міської ради із заявою про резервування коштів, у якій мають бути зазначені орієнтовні умови кредитування.

КОМПАНІЯ «СЕРВІСНІ ТЕХНОЛОГІЇ» ПРОПОНУЄ ПОСЛУГУ : «ЕНЕРГЕТИЧНИЙ АУДИТ БУДІВЛІ»

Представники міської ради наголошують, що до заяви обов’язково необхідно додати копію повідомлення про схвалення Фондом енергоефективності заявки на участь у програмі «Енергодім».

Юлія Головатюк-Унгуряну, директорка Фонду енергоефективності, додає, що активна співпраця з Житомиром триває давно. Зокрема, після підписання Меморандуму у лютому 2020 року та спільних обговорень з міським головою і представниками профільних департаментів, затвердження місцевої програми підтримки у місті стало можливим.

«Зараз Фонд отримав з Житомирської області 5 заявок на участь в Програмі, і ми переконані, що після цього оголошення про додаткову підтримку від міста, ще більша кількість ОСББ захочуть долучитися до Програми і отримати грант на здійснення енергомодернізації свого будинку» — коментує очільниця Фонду.

Джерело: Фонд енергоефективності